زمینه فرش به رنگ قرمز

مشخصات فرش لاکی

دکوراسیون و چیدمان فرش قرمز

از مهم ترین مشخصات فرش لاکی ایجاد حس عشق و شور و نشاط است. فرش قرمز روشی سنتی برای احترام به کسی است و در استقبال از افراد مشهور یا یک فرد برجسته کاربرد جهانی دارد. از فرش قرمز به شیوه خاصی از فرش قرمز استفاده می شود. پهن کردن فرش قرمز در مقابل افراد یک حرکت نمادین از افتخار، قدردانی یا جشن است. 

از مشخصات فرش لاکی آن است که نماد پرستیژ، زرق و برق و انحصار است. رنگ قرمز پر جنب و جوش و بافت مجلل فرش فضایی از عظمت و اهمیت ایجاد می کند و به محیط خود گرما می بخشد. 

رنگ زمینه فرش

رنگ فرش مستقیماً در محیط خود تأثیر دارد و می‌توان آن را به یک محیط پرانرژی یا یک محیط آرام یا … تبدیل کند.
رنگ‌ها به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند:

رنگ‌های سرد: مانند آبی، سبز و بنفش ایجاد کننده فضایی آرام.
رنگ‌های گرم: مانند قرمز، نارنجی و زرد که رنگ‌های انرژی بخش هستند.
رنگ‌های خنثی: مانند بژ، صورتی ، خاکستری، کرم، قهوه ای، سیاه و سفید که مکمل رنگ‌های اصلی و فرعی هستند و تأثیر گذاری آن‌ها متفاوت است.

روانشناسی رنگ و مشخصات فرش لاکی

چیدمان فرش قرمز - مشخصات فرش لاکی

رنگ مهم‌ترین رنگ گرم و رنگ عشق است. رنگ قرمز باعث افزایش متابولیسم بدن انسان شده و به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین رنگ قرمز باعث افزایش تنفس و افزایش فشارخون می‌شود. رنگ قرمز می‌تواند اشتها را تحریک کند، به همین دلیل اغلب در رستوران‌ها، پیشخدمت‌ها از لباس‌های قرمزرنگ استفاده می‌کنند. رنگ قرمز باعث افزایش اعتمادبه‌نفس در افراد خجالتی می‌شود.

رنگ قرمز اغلب در فرش های ایرانی برای ایجاد طرح های فوق العاده و طیف وسیعی از جلوه های بصری استفاده می شود . سازندگان فرش های اولیه از رنگ قرمز برای ایجاد تاکید در طرح های خود استفاده می کردند. رنگ روشن تأثیر قدرتمندی ایجاد کرد که بخش های مهمی از یک موتیف را برجسته می کرد.

عمده‌ترین رنگ قرمز در فرش‌ها معروف به رنگ لاکی است، برای رنگ لاکی متضاد یا مخالفی خود ندارد و با هر رنگ دیگری می‌تواند ترکیب شود. از مشخصات فرش لاکی ترکیب پذیری بالا است و به همین جهت بسیار محبوب و فراوان است.

در بسیاری از کشورها رنگ لاکی نماد عشق است و وجود آن در فضا و دکوراسیون هیجان‌انگیز و شور و نشاط را به همراه دارد. در کشورهای اسلامی استفاده از چیدمان فرش قرمز در فضاهای مذهبی نظیر زیارتگاه ها و مساجد بسیار مرسوم بوده و از کابربردها و مشخصات فرش لاکی ایرانی محسوب می گردد.

رنگ لاک (لاکی) یک رنگینه مایل به قرمز طبیعی استخراج شده از لاک چوبی است، که یک ترشح از حشره کوکوس لاکا است. رنگ لاک، بخش قابل حل لاک چوبی است.

چند نمونه از چیدمان فرش قرمز
رعایت مشخصات فرش لاکی در دکوراسیون اتاق

نکاتی در چیدمان فرش قرمز

از مشخصات فرش لاکی آن است که با دیوارها و مبلمان خنثی به خوبی ترکیب می گردد. برای جلوگیری از تحت فشار قرار دادن فضا، فرش قرمز پر جنب و جوش را با دیوارها و مبلمان با رنگ خنثی متعادل کنید.

سایه هایی مانند سفید، بژ، کرم یا خاکستری روشن را برای دیوارها انتخاب کنید تا پس زمینه ای آرام ایجاد کنید که اجازه می دهد فرش قرمز برجسته شود.
 

استفاده از فرش هایی با رنگ خاکی مانند قهوه ای یا بژ در کنار فرش قرمز  می توانند معجزه کند. این رنگ‌ها می‌توانند تعادلی هماهنگ با فرش قرمز ایجاد کنند و فضایی آرام و دلپذیر به اتاق ببخشند.

اتاق نشیمن یکی از بزرگترین فضاهای خانه است و معمولاً مبلمان مجلل و بزرگ را در خود جای می دهد. بنابراین، فرش قرمز انتخاب خوبی برای هماهنگی با رنگ‌های قرمز عمیق‌تر یا روشن‌تر، مانند شرابی یا صورتی است. بهتر است از فرش قرمز در بخشی از سالن استفاده شود که مبلمان وجود ندارد.

در کنار چیدمان فرش قرمز شما می توانید از سایه های خنثی کرم و سفید استفاده کنید، اما می توانند در برابر فرش قرمز کمی واضح باشند.

همراه با چیدمان فرش قرمز استفاده از سایه های روشن برنزه، مایل به قرمز یا خاکستری بسیار خوب عمل می کنند و ظاهر ملایم تری ایجاد می کنند. 

در باره نویسنده

Dehghani Gallery manager2

علی دهقانی

فعال هنر فرش با بیش از ۵۰ سال کار و تجربه در زمینه تولید، فروش و صادرات فرش دستبافت ایرانی و مدیر گالری فرش دهقانی. اعتقاد دارم هنر قالیبافی یک مهارت و یک هنر اصیل و ماندگار است.
Dehghani Ali