آموزش نگهداری فرش

فر ش و نور خورشید

حفظ رنگ فرش در برابر نور خورشید

اگر می خواهید پول خود را برای فرش جدید خرج کنید، احتمالاً می خواهید از رنگ پریدگی آن نیز محافظت کنید. اما دقیقاً چگونه می توانید از فرش خود در برابر رنگ پریدگی محافظت کنید؟

مهم نیست که در کجا زندگی می کنید، تابستانی پر از آفتاب خواهید داشت. و خورشید، در میان چیزهای دیگر، بدترین دشمن فرش در هنگام محو شدن است. بنابراین، شما باید هر کاری که لازم است برای محافظت از فرش خود انجام دهید تا پژمرده نشود و زودتر از آنچه باید تعویض شود.

چگونه از رنگ پریدگی فرش جلوگیری کنیم


شش عاملی که به سرعت فرش شما را محو می کند

مواردی وجود دارد که می تواند باعث کم رنگ شدن فرش شما شود: قرار گرفتن در معرض نور، محل قرار گرفتن، فعل و انفعالات شیمیایی، شدت رنگ، نوع رنگ و روش های رنگرزی مورد استفاده و تمیز کردن بیش از حد فرش.

نور خورشید می تواند خیلی بیشتر از تغییر رنگ فرش شما انجام دهد. همچنین می تواند به الیاف فرش آسیب برساند، آنها را شکننده تر کرده و در موارد نادری باعث تجزیه آنها می شود . در نهایت، قرار گرفتن در معرض مکرر باعث می شود فرش شما خراب شود و در نهایت نیاز به تعویض داشته باشد.

آسیب به فرش در این مورد ناشی از تخریب اشعه ماوراء بنفش خورشید است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید در واقع فیبر را "پخت" می کند، آن را شکننده می کند و باعث تجزیه آن می شود . پس از سال‌ها بمباران نور خورشید، الیاف فرش تسلیم شده و از بین می‌رود.

بله، فرش‌های ایرانی به‌ویژه در معرض آسیب‌های ناشی از نور خورشید هستند و به دلیل الیاف ظریفی که دارند، در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید، احتمال کمرنگ شدن و خونریزی بیشتری دارند . محافظت از آنها در برابر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید بسیار مهم است.

فرش‌های تیره‌تر می‌توانند در طول سال‌ها در جایی که خورشید با آن تماس پیدا می‌کند، محو شوند ، در حالی که با رنگ‌های روشن‌تر، کمتر قابل توجه است. با این حال، ممکن است اتاق را خیلی روشن به نظر برساند، بنابراین این نیز ارزش فکر کردن را دارد.

چگونه از رنگ پریدگی فرش جلوگیری کنیم

بهترین راه برای جلوگیری از رنگ پریدگی فرش شما این است که تا حد امکان راه های محافظت از آن پیدا کنید. شما باید از لحظه نصب فرش خود را محافظت کنید زیرا رنگ پریدگی بلافاصله شروع می شود. بنابراین، اگر از روز اول فرش خود را از رنگ پریدگی محافظت نکنید، فرش شما می تواند الگوهای رنگ پریدگی متفاوتی را نشان دهد که به آن ظاهری شطرنجی یا ناهموار می دهد که دائمی خواهد بود.

سه روش مختلف برای محافظت از فرش خود در برابر رنگ پریدگی

1. پرده ها و پرده های خود را بسته نگه دارید

با بسته نگه داشتن پرده ها و پرده های خود، می توانید فرش خود را در برابر نور خورشید که یکی از بزرگ ترین عوامل کم رنگ شدن فرش است، محافظت کنید.

2. Protective Window Treatments را نصب کنید

این روش در واقع پوشش هایی هستند که می توانند روی خود پنجره قرار بگیرند تا اشعه های فرابنفش خورشید را مسدود کنند. اگر ظاهر پوشش های تیره پنجره را دوست ندارید، می توانید به سادگی نوع شفاف آن را برای ظاهری نامرئی تر خریداری کنید.

 تولید کنندگان فرش روشی را برای محافظت از محصولات خود در برابر محو شدن ناشی از اشعه ماوراء بنفش توسعه داده اند . آنها از یک ماده شیمیایی به نام جاذب نور UV استفاده می کنند تا در برابر محو شدن ناشی از نور خورشید نسبت به فرش های فرآوری نشده مقاومت بیشتری داشته باشند.

3. استفاده از محافظ فرش

می توانید یک محافظ فرش فلوروکربن را خریداری کنید که می تواند مستقیماً روی فرش اعمال شود. این محصول به جلوگیری از رنگ پریدگی فرش شما کمک می کند. با این حال، برای محافظت مداوم باید آن را به طور دوره ای مجدداً اعمال کنید.

آب گرم و نمک

با استفاده از مخلوط آب گرم و نمک می توانید به راحتی فرش های خود را زنده کنید. به سادگی آب و نمک را به مقدار مساوی ترکیب کنید و مخلوط را هم بزنید تا نمک حل شود. سپس باید فرش خود را کاملاً جاروبرقی بکشید. پس از جاروبرقی، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک حوله را با مخلوط آب و نمک خود مرطوب کرده و روی فرش بمالید. پس از خشک شدن فرش، باید دوباره جاروبرقی بکشید تا نمک از بین برود.

برای ترمیم خسارت های قبلی فرش چه راهکارهایی می توان انجام داد؟
اگر آسیب دیدگی فرش شما اتفاق افتاده و در حال حاضر راه حل های پیشگیری موثر نیستند پس به فکر چاره باشید، چاره ای مثل:

1. وصله فرش
یک متخصص حرفه ای می تواند فرش شما را وصله کند تا پارگی ها مشخص نباشند.

2. ترمیم رنگ
ترمیم رنگ زمانی امکان پذیر است که فرش الیاف خود را از دست نداده باشد. اگر الیاف فرش فرسوده باشد، دیگر توانایی رنگ گرفتن ندارد. متخصصان حرفه ای برای این کار وجود دارند که می توانید فرش خود را به آن ها بسپارید.

در باره نویسنده

Dehghani Gallery manager2

علی دهقانی

فعال هنر فرش با بیش از ۵۰ سال کار و تجربه در زمینه تولید، فروش و صادرات فرش دستبافت ایرانی و مدیر گالری فرش دهقانی. اعتقاد دارم هنر قالیبافی یک مهارت و یک هنر اصیل و ماندگار است.
Dehghani Ali